Zo moest ik eens een auto keuren. Opdrachtgever was nu eens niet zoals meestal, de eigenaar van de auto, maar dit keer een heel goed aangeschreven BOVAG-garage-bedrijf. Een prachtige Renault in de hoofdrol, die ze 4 maanden ervoor verkocht hadden, mét onderhoud, nieuwe APK en 6 maanden BOVAG-garantie. ‘Naar alle eer en geweten afgeleverd’. Ondanks dat was de klant niet tevreden. Wat was het geval dan?
De klant was met zijn prachtige Renault naar één van die ‘gratis winter-acties’ geweest van een Merk-Dealer. Iedereen die iets minder naïef is, snapt dat er ‘niets gratis is’, maar dat de merk-dealer graag een nieuwe klant binnenhaalt, om hem direct of in de toekomst onderhoud, reparatie’s of zelfs een andere auto ‘aan te smeren’. Voor niets gaat de zon immers op ………
Zo ook deze klant. Die kwam voor de eenvoudige winter-check waarbij de accu gecontroleerd zou worden, de ruitensproeier-antivries, de lampjes en de vries-bestendigheid van de koelvloeistof. Hij ging weg met het verhaal dat er een veer gebroken was en de remmen op waren.
De BOVAG-garage die de auto verkocht had controleerde de auto, gaf direct aan de veer te vervangen, maar twijfelde over de versleten remmen. Om zo eerlijk en onafhankelijk als mogelijk te zijn naar de klant toe, werd ik ingeschakeld.
Die remmen? Voor de APK-eisen prima in orde! Zelfs geen AC-code waarop een waarschuwing zou staan m.b.t. gevorderde slijtage. Niet aan de hand dus?
Nou ……..Naar de normen van Renault wél te dunne schijven. Normen die ook zorgen voor voldoende veiligheid onder de meest extreme omstandigheden of …… ……………normen vanuit commercieel belang? Om wat eerder dan nodig misschien de remmen te kunnen vervangen bij onderhoud, wat extra omzet genereert?
De BOVAG-garage deed niet moeilijk en verving kosteloos de remmen welke onder de strenge of commerciële norm van Renault tot afkeur leidde. Hulde voor de garage!
Maar ………. Om nu eens voor eens en altijd duidelijkheid te hebben over de normen die de BOVAG hanteert, nam ik contact op met de BOVAG. De vraag was heel simpel:
Als bij een auto mét BOVAG-garantie van 6 maanden én uitgevoerd onderhoud, de klant van mening is dat zijn remmen versleten zijn, wordt dan door de BOVAG de norm van Renault aangehouden t.a.v. de grens van slijtage of de norm die voor de APK geldt?
Zoals je als lezer al begrijpt kwam het antwoord niet direct, de vraag leek te moeilijk. Later ook niet, na 2 weken de kans geven om tot een standpunt te komen ook nog niet. Wel de vraag of we het eens op de mail konden zetten …………… omdat het ‘wel een interessante vraag was’.
Dit is maar een klein voorbeeld, waar dé partij die bij een geschil tussen klant en BOVAG-garage een rol zou moeten spelen, geen idee heeft waar ze het over heeft. Geen standpunt inneemt….. de klant in de kou laat staan en de garage-houder geen duidelijkheid geeft.
Toelatings-beleid BOVAG-bedrijven:
Dat idee dat ‘als het BOVAG is, dan is het goed’ hangt er natuurlijk ook vanaf wie er allemaal bij de BOVAG kunnen komen en wat je daarvoor als bedrijf allemaal moet doen en waar je aan moet voldoen.
Nou…. dat is allemaal eigenlijk heel simpel. Heel weinig. Iedere malafide handelaar, oplichter of welk ander woord je ervoor wilt kiezen, maakt een goede kans ook BOVAG lid te worden. Je meldt je aan met je bedrijf(je), krijgt een vertegenwoordiger over de vloer van de BOVAG en bent, nadat je de contributie voldaan hebt en de ‘blote-vrouwen-kalenders’ uit de openbare gedeelten weggenomen hebt, BOVAG-lid. Je laat je klanten vanaf nu ‘denken dat het bij jou allemaal wel goed zit’!
Een onderzoek naar jou als eigenaar, een eventueel strafrechtelijk verleden, kwaliteit van werkplaats, gekwalificeerd zijn van ( technisch) personeel ? Ach, dat doet er allemaal niet zo toe. Als je maar betaalt. Het draait namelijk gewoon om de knikkers bij de BOVAG zo lijkt het.
Of er dan nooit iemand uitgesloten wordt van lidmaatschap dan? Jawel hoor. Toen in een kleine plaats, de meest beruchte auto-handelaar opeens een BOVAG-schild aan zijn gevel had, de BOVAG-vlaggen er vrolijk wapperden in de wind en alle wél goed-willende en serieuze BOVAG-leden uit de omgeving ‘in opstand kwamen’ . Omdat dit nieuwe lid ervoor zorgde dat BOVAG-lid zijn geen positieve onderscheiding meer was. Omdat ze allemaal dreigden hun lidmaatschap te beëindigen. Toen kon dit malafide lid uitgesloten worden.
Het kan dus wel…….. Zoals het lijkt als het de BOVAG geld kost.
Een paar redenen waarom bij een BOVAG-lid kopen je niets extra’s biedt als het tegenzit:
- Iedereen lid kan worden, ook malafide rommelaars
- Omdat de BOVAG-garantie helemaal niet meer mag in zijn huidige vorm
- Omdat jij een fikse meerprijs betaalt voor de BOVAG-garantie, maar de BOVAG zelf slechts voor € 910,- borg staat, als jouw malafide garage ‘failliet gaat’ of met de noorderzon vertrekt ( zie hun eigen voorwaarden)
- Omdat de BOVAG zelf vaak geen enkele onderbouwing heeft voor haar standpunten bij een geschil, of………….. met enige regelmaat zelfs helemaal geen standpunt heeft zoals lijkt.
Hiermee lijkt het dat BOVAG niet meer is dan zoals ze zelf zeggen ‘een ijzersterke naam’ , maar dan ook niet meer dan dat!