Malouki Cars DEEL II

Kijk hier naar wat vooraf ging

Bij Malouki Cars is het nooit klaar, lijkt het wel…………..

Het onderwerp van discussie

Malouki Cars, verkopende partij van een kwalitatief zeer slechte BMW 1-serie met z.g. THP-motor, schreef een  eerste review op 4 oktober 2018 , zonder klant te zijn van Auto-Kennis waar ik de keuring voor uitvoerde. Dat is op zich al opmerkelijk.

De eerste review van Malouki:

De review staat vol met diskwalificaties over mij & mijn werk. Kort samengevat was alle ellende aan de auto die zij trachten te verkopen, verkeerd gezien door mij en was ‘volgens andere experts de auto in een werkelijk goede staat‘ aldus Malouki .

De discussie die ontstaat online:

In de daarop volgende discussie online, werden de leugenachtige beweringen van Malouki rechtgezet met eenvoudig aantoonbare feiten.

  1. Een auto die je nog niet verkocht hebt of te naam-gesteld is, daar kan op het moment van schrijven van Malouki , nog niet een klant ‘al weer enige tijd tevreden mee rond rijden’.
  2. Een auto die een half jaar een WOK-melding heeft wegens schade, die is niet opeens een auto zonder schade-verleden geworden.
  3. Als je beweert dat er niets mis was met de software in het motor-management van de betreffende auto en er alleen een update plaats moest vinden, dan is die update bekend bij BMW.  Daarvan is geen sprake in dit geval.

‘Het is klaar’ denk je dan, de discussie gestreden, de leugens weerlegd op basis van argumenten die aantoonbaar juist zijn.  Je haalt je schouders op en gaat verder. Toch?

Maar: Malouki schrijft een tweede review: 

Het moet niet gekker worden na voorgaande, maar onder eigen naam deze keer,  schrijft Malouki een tweede review. 6 maanden later. De woorden nog iets minder zorgvuldig gekozen dan de eerste keer.  Woorden als ‘kinderachtig, kwaad daglicht, leugens en  afgekraakt’ , passeren de revue zonder enige onderbouwing.

Bijzonder daarbij is dat Malouki stelt, dat zij  eerder slechts ‘hun ervaring met ons gedeeld hebben op  de bedrijvenpagina‘.  Letterlijk schrijft Malouki: “Auto-Kennis heeft geen enkel moeite genomen om met ons contact op te nemen en de kwestie te bespreken. In plaats daarvan werden wij op zeer agressieve wijze benadeeld dmv slechte review op het internet.

Je schrijft als verkopend autobedrijf met een bewezen slechte auto, als ‘niet klant’ van Auto-Kennis, een review met een flink aantal aangetoonde onwaarheden. Vervolgens verbaast het je dan dat je een discussie online en een review terug krijgt.  Zonder leugens overigens!

Omdat na hun nieuwe review weet hoe gevoelig ze zijn bij Malouki en ik niet weer op mijn geweten wil hebben dat Malouki zich weer ‘agressief benadeeld‘ voelt, neem ik contact met ze op. Telefonisch deze keer, maar we nemen zoals we keurig aangeven, het telefoon-gesprek wél op.

Auto-Kennis: Volgens Malouki onprofessioneel

Als ik Malouki meermaals vraag waarom of waarin wij onprofessioneel waren tijdens de keuring, dan meldt hij ‘dat ik te laat was voor de keuring’. Mijn reactie dat je in Amsterdam door het verkeer wel eens te laat kan komen én dat ik dat keurig telefonisch vooraf meldde, wordt afgedaan met ‘ja, als dat nou het enige was‘ .

Ik vraag wat er dan nog meer onprofessioneel was? Malouki meldt ‘dat ik belde tijdens de keuring’. Als ik hem meedeel dat bel-lijsten van een telefoon en de provider niet liegen over mijn bel-activiteiten tijdens de keuring, het dus terug te vinden is  wat mijn belgedrag was, en hem dan vraag hoe lang ik belde, is het antwoord: ‘misschien wel 5 minuten’.  Als we het dan eens zijn dat ik me met zijn BMW bijna 2 uur bezig moest houden door alle discussies, dat van 2 uur, na me daarvoor te verontschuldigen, een andere klant kort te woord staan niet perse onprofessioneel is, hoor ik Malouki weer zeggen ‘dat het niet het enige was’. 

Als ik Malouki opnieuw vraag wat er nog meer onprofessioneel was, dan komt hij aan met de door hem genoemd, ‘door mij uitgesproken leugens’, dat de auto schade heeft gehad.

‘Leugens’ herhaal ik …….  Ik vraag Malouki waarom hij denkt dat dit een leugen is.

Immers:

  • De auto heeft centimeters plamuur onder het lakwerk,
  • de zwarte auto heeft gebruikte rode delen van een donor-auto, 
  • er is een  lengte-verschil tussen de wielen aan de linker & de rechter zijde en..
  • de achteras is in de draagarmen tot in het uiterste bijgesteld om de auto recht te laten rijden.
  • De auto was bovendien 6 maanden uit het verkeer genomen, vanwege een zwaar schade-verleden en had een WOK-melding.

“Wanneer is een auto dan wel een schade-auto” vraag ik aan Malouki!

Malouki mompelt iets over chassis-schades en dat schade nog veel erger kan. Als ik Malouki uitleg dat we in het ergste geval een meningsverschil hebben, waarbij ik de schades van de auto essentieel vindt en hij vindt dat het wel meevalt, met 6 maanden WOK en een compleet nieuw gemonteerde kop aan de auto, geeft hij geen antwoord meer.

De slimme auto-handelaar of,  de Sluwe auto-handelaar?

Maar Malouki is slim, of is het ‘sluw’? Malouki loopt over het randje van het toelaatbare.

Malouki meldt in het gesprek dat hij onze klant helemaal niet gezegd heeft dat het een goede auto betrof. Namelijk ‘dat hij nooit zegt tegen een klant, dat een auto die hij verkoopt een goede auto is‘. “Want dan heb je een probleem als de auto niet goed blijkt later“.

Als ik in het gesprek ook benoem, dat die volgens Malouki inmiddels zo tevreden rondrijdende klant, van de in mijn ogen zo belabberde BMW, helemaal niet tevreden kan rondrijden, omdat de auto nog helemaal niet uit zijn handelsvoorraad is overgegaan op naam van de nieuwe eigenaar, komt Malouki met een wel heel slim antwoord.  Nou ja, slim?

Malouki vraagt mij: “Wanneer is iemand eigenaar van een auto volgens u dan?

Op het moment dat hij me dat vraagt, snap ik waar hij naartoe wil. De nieuwe eigenaar zou de auto gekocht kunnen hebben, een contract getekend, zelf al volledig betaald en dús juridisch eigenaar zijn. Misschien tevreden denken te zijn met de deal, maar absoluut niet al enige tijd tevreden van de auto gebruik gemaakt, zoals Malouki laat lijken.

Maar, Is Malouki nou auto-Leek of auto-Expert?

Als ik Malouki vraag hoe dat kan dat die nieuwe eigenaar zo tevreden is, met de slippende koppeling, weet Malouki  opeens  tot in detail dat hij de koppeling vervangen heeft, volledig met drukgroep, druklager en DMF. Best redelijk kundig voor een leek.

Want, had ik al gezegd dat Malouki direct vanaf het begin van het gesprek meermaals benadrukte, om zich in te dekken, ‘dat hij slechts een verkoper is, absoluut geen techneut en daarom geen verstand van auto’s heeft’, zoals hij zelf stelt!

Als ik hem vraag óf hij dan wel zelf kan inschatten of de schade wel of niet zwaar was, of de motor wel of niet goed liep, of de koppeling wel of niet ‘op was’, dan kan hij dat opeens wel heel goed bepalen.

Malouki heeft momenten waar hij kan vertellen dat de motor van de gekeurde BMW wél goed is, ondanks stevig olie-verbruik, miss-fire’s, rauw lopen en een gerekte ketting, omdat Volkswagens daar, met sommige motoren namelijk ook last van hebben.

Ja, Malouki doet zich voor als een leek als hij denkt dat dit hem vrij pleit van verantwoordelijkheid, meldt zijn klanten expliciet niet ‘dat een auto een goede auto is’, maar kan prima vertellen dat een expert met 32 jaar ervaring het volledig fout heeft als het over zijn auto gaat.

Het gesprek met Malouki lijkt geen oplossing te bieden, of toch wel?

Als ik Malouki vraag wat hij nou eigenlijk wil, met die tweede review, waarom hij zijn eigen onwaarheden en valse aantijgingen niet wil inzien, dan komt de aap uit de mouw:

“Als jullie alles wat online staat weg halen, haal ik mijn reviews over jullie weg” klinkt het uit mijn telefoon.

Ik antwoord hem, door slechts te vragen wat zijn ‘aangekondigde vervolg‘ is, waarover hij melde in zijn  tweede review. Hij meldt me dat het betekent dat hij online met een reactie zal komen.  Ik zeg hem dat ik zijn reactie met vertrouwen en belangstelling tegemoet zie. Bijna 2 maanden later is zijn reactie er nog niet, helaas.

Klaar! Met leugenaars praat je niet, maar doe je vooral beter ook geen zaken.

Als ik later terugdenk aan het gesprek met Malouki, dan realiseer ik me weer hoe Malouki constant een selectief geheugen lijkt te hebben.

  • Als hij op lijkt te lezen, uit een rapport van zijn vakgarage die gesteld zou hebben dat de auto wél goed was en ik vraag hem dat rapport door te sturen ómdat het gewoon niet kan dat daarin zou staan dat de auto in orde zou zijn, dan antwoordt hij dat rapport niet te hebben maar zijn boekhouder. Toesturen is hem te veel moeite., daar begint hij niet aan.   ‘Hij las niet op uit het rapport, hij kent ze uit zijn hoofd” verklaarde hij.
  • Als ik vraag welke die vakgarage dan is, dan komt er een antwoord ‘dat hij de auto’s niet zelf wegbrengt en dat hij dat niet weet‘. Nou, er is geen handelaar die ‘opeens’ niet meer weet waar hij zijn auto’s zogenaamd laat keuren. Zeker niet diegene die het rapport wel uit zijn hoofd kent. Die kent de naam van de garage erboven ook!
  • Ik herinner me dat Malouki mij ook onprofessioneel vond, omdat ik me eraan stoorde dat de auto op moment van keuring ‘weggestopt achterin een donkere showroom stond’, ‘waar je je kont niet kon keren’. Hij had zoals hij stelde “de auto daar laten staan, omdat zijn klant hem had aangegeven dat dit prima was zo”.  Als ik hem vraag, hoe ik dan de auto zou moeten beoordelen, dan antwoordt hij dat hij dat ook niet wist en zelfs vreemd vond. Daarom óók vond hij mij onprofessioneel……..
  • Als ik later bij archiveren van mails een mail van de klant tegenkom, waarin deze vraagt of de keuring bij Malouki van 9.00 uur naar 11.00 uur verzet kan worden, omdat Malouki het zoals Malouki hem aangaf ‘niet gaat redden om de auto om 9.00 uur al achteruit de showroom te halen’ , dan weet ik dat langer praten met deze leugenaar verloren tijd is.

Moraal van het verhaal:

  1. Als je een auto wilt kopen bij een verkoper die bewust niet zegt of de auto goed is, dan kan je misschien prima een auto kopen bij Malouki Cars.  Als de auto dan na een dag uit mekaar valt, dan heb je volgens hem geen rechten namelijk. Hij heeft je immers nooit voorgehouden dat de auto wél goed was. Omdat te onderschrijven meldt hij je vast enkele keren dat hij slechts verkoper is en geen auto-technicus, dus dat hij helemaal niet kan weten of de auto goed is.
  2. Als je net als Malouki vindt, dat een auto die 6 maanden niet op de weg mocht  wegens een schade met een WOK-verklaring, met een complete kop ervoor gemonteerd en bijna een centimeter plamuur op het plaatwerk, links niet even lang als rechts, GEEN schade-auto is, dán zit je bij Malouki goed.
  3. Als jij  het niet erg vindt dat jou motor slecht loopt, veel olie verbruikt of een rammelende ketting heeft, omdat bepaalde motoren van andere merken daar ook last van hebben in grote aantallen, dan koop je gerust bij Malouki je auto.
  4. Als jij enorm tevreden bent met je auto, nog voordat die op je naam staat en je er serieus mee hebt kunnen rijden, dan ben ook jij vast heel blij met een auto van Malouki.
  5. Als jij het niet erg vindt dat je je geld niet terugkrijgt bij Malouki, als je de auto laat keuren om te zien of die wel goed is, dan zit je bij Malouki-Cars prima. Als de auto slecht is dan ben je je geld kwijt in ieder geval. Toch wel zekerheden bij Malouki dus.

Deze pagina kwam tot stand mede dankzij Malouki Cars Amsterdam en de door hun geschreven 2 reviews over een bedrijf waar zij geen klant van waren. 

Olie-weging, voor als je net zo vaak olie bij moet vullen als tanken ……

Het is augustus als het sympathieke stel een mooie jong-gebruikte Citroën Berlingo koopt.  Een Berlingo, omdat die zo lekker ruim en praktisch is. Een heerlijke ‘no nonsense’- auto. Zo een auto koop je natuurlijk bij de merk-dealer. Je weet wel, die garages die van de importeur het merk mogen vertegenwoordigen. Met monteurs die speciaal opgeleid werden, voorzien zijn van alle kennis, speciaal merk-gereedschap én natuurlijk de originele onderdelen.  Kost iets meer, maar dan heb je ook wat!

Waar anders  immers zou je die mooie jong-gebruikte auto kopen dan bij de merk-dealer?

De koop:

Als de auto gekocht wordt, vragen de kopers naar allerlei zaken, zoals ook naar het onderhoudsboekje. Die is ‘even niet te vinden’, maar is vast gevonden als de auto afgeleverd gaat worden.  Zoals iedere verkoper betaamt, vertelt deze hoe een goede auto de kopers gekozen hebben. De deal wordt gesloten, de handtekeningen gezet en nu maar een paar nachtjes slapen, tot ze in de nieuwe auto kunnen rijden.

Onderhoudsboekje: 

Ja, dat onderhoudsboekje was er nu wel. Vol met Duitse stempeltjes. Een Citroën Berlingo, nieuw geleverd en daarna een paar jaar in Duitsland bereden. Dit had op zijn minst even verteld mogen worden. Want waren dat niet vaak die auto’s die schade hadden gehad of terug waren gedraaid? Was een import-auto daarom niet ook altijd goedkoper dan een Nederlands geleverd exemplaar?  Zou je daar nog wat van merken als je hem ooit weer verkoopt of inruilt?

 

De eerste kilometers: 

De eerste duizend kilometers gaan niet zonder horten en stoten. Letterlijk trouwens. Al snel na  het kopen van de auto verschijnt er een melding op het dashboard  dat er olie moet worden bijgevuld. Vanzelfsprekend wordt de olie bijgevuld. In de korte periode erna begint de auto ook met regelmaat te schokken  en komen er nog meer foutmeldingen.  De merkdealer vervangt  daarop de bougies en het schokkende rijden lijkt daarmee opgelost.  Lijkt ………….

Internet: 

De kopers zijn toch geschrokken. Zo vlot na de koop olie moeten bijvullen en het schokkende rijden van de auto, alsof deze er ieder moment mee kan stoppen.

Het lezen op het internet brengt geen duidelijk uitsluitsel, maar ze vinden de website van mijn opdrachtgever Auto-Kennis ,die ze benaderen voor advies. De auto wordt in onderzoek genomen en ik mag het onderzoek uitvoeren, in het kader van een garantie-keuring.

De Motor:

De motor van de Berlingo daar kunnen we kort over zijn. Zelfs een leek kan horen dat deze motor zijn beste tijd heeft gehad! Laat staan die speciaal opgeleide monteurs van de merk-dealer die jouw auto als geen ander kennen!

Getuige de kleur van de uitlaat en de geconstateerde storingen gebruikt de motor ook nog eens zoveel olie, dat de bougies iedere 1500 km zo sterk vervuild zijn dat normaal rijden niet meer kan. Ze dienen dan vernieuwd te worden of gereinigd.  Zo koop je natuurlijk niet een auto bij de merkdealer.

Als we er dan toch zijn voor die garantie-keuring ………..

Als we er dan toch zijn, dan kijken we meteen even naar de rest van de auto. Wat dan opvalt is dat, de knipperlichten aan de voorzijde op een verschillende hoogtes zitten in de koplamp. Nadere inspectie leert dat er 1 originele koplamp in de auto zit en 1 imitatie-lamp die ‘made in Taiwan’ blijkt te zijn. Navraag leert dat er direct na levering water in 1 van de koplampen zat en dat de dealer onder garantie een nieuwe gemonteerd had. Ware het wel dat knipperlichten op gelijke hoogte horen te zitten en dat dit APK-afkeur is, net als het lichtbeeld wat meer weg had van 12 kabouters die met hun zaklampje wat vlekjes op een muur schijnen dan op een fatsoenlijk lichtbeeld.

De oplossing van de merkdealer in eerste instantie: 

Gelukkig dat je dan de auto hebt gekocht bij de merkdealer die je auto als geen ander kent. Fijn dan ook dat die de bougies verving toen de auto schokte.

Als je meldt dat de auto wel heel veel olie verbruikt, krijg je het antwoord dat er een z.g. ‘olie-weging’ uitgevoerd gaat worden. In de praktijk betekent dit dat je een paar keer naar de dealer gaat om precies te laten meten hoeveel olie de motor verbruikt op 1000 km rijden. Peugeot & Citroën hebben bedacht ( of afgekeken van VAG, die ook dit soort problemen heeft met sommige motoren bij VW, Audi, Skoda & Seat) dat je auto prima in orde is, als hij minder dan 1 liter op 1000 km gebruikt. Dat betekent wel dat je bij deze Berlingo bijna iedere tankbeurt wel een halve liter olie bij kan vullen!

De boodschap van de merkdealer is gelukkig gunstig! De auto gebruikt maar een halve liter per 1000 km en is dus prima in orde. Als de kopers aangeven dat ze toch wat teleurgesteld zijn in de auto, dat deze een import-auto is, dat ze het olie-verbruik niet verwacht hadden en dat ze de auto het liefst weer terugdoen, biedt de dealer wel een heel laag bedrag terug voor de auto.

Als de auto kort daarop weer gaat stotteren en de dealer beweert dat ze daar mee rond mogen blijven rijden totdat er rode lampen gaan branden en de eigenaren mij opbellen met het hele verhaal, is de maat vol voor mij!

1 Telefoontje: 

Als ik de verkoper aan de lijn heb en hem ‘vraag naar het hoe en wat’, krijg ik een beetje dezelfde antwoorden als de eigenaars van de auto.

Als ik kort verwoord dat men bij de verkoop niet juiste geïnformeerd heeft naar de klanten dat de auto een import-auto is, dat de Vti-motor in het algemeen een verschrikkelijk slechte reputatie heeft en de motor in deze auto in het bijzonder, meldt de verkoper dat ik het wel allemaal heel negatief benader en dat ‘er toch ook heel veel goeds is gebeurd’.

Ik vraag hem of hij bedoelt dat ze een nieuwe lamp gaan monteren die toegezegd werd, nieuwe bougies hebben gemonteerd en een olie-weging hebben uitgevoerd? Hij beaamt dat hij dat bedoelt.

Ik ben er klaar mee. Leg de verkoper kort maar duidelijk uit dat de motor aan het einde van zijn leven is, de voorlichting op alle manieren gefaald heeft bij de verkoop en dat er sprake is van een hele duidelijke  ‘non conformiteit’.  Ik stuur het filmpje met de ratelende motor nog even toe. Als hij meldt dat hij niet technisch onderlegd is, vertel ik hem dat het geratel zo evident is dat je daar ook niet technisch onderlegd voor hoeft te zijn.  En anders ga je maar samen met de werkplaats-chef luisteren!

Om het op te lossen zijn er 2 mogelijkheden.  De chique weg, waarbij de mensen het volledige bedrag terugkrijgen en een andere auto uitzoeken, of de lange weg langs de rechter.

Hulde voor de merkdealer: 

Gelukkig zag het verkoop-team ook in dat er aan de Berlingo geen eer te behalen was en dat een afdoende reparatie/ revisie van de motor veel meer zou gaan kosten dan de koop terug te draaien.

Eind van de zelfde dag werden de berijders gebeld met het goede nieuws!

Moraal van het verhaal: 

Als je een auto gaat kopen met een VTi-motor, maar ook met een THP-  of TSi-motor van bepaalde jaren, laat die dan keuren of laat hem op voorhand staan.

Olie-verbruik VTi motor Citroën en Peugeot
Olie-verbruik VTi motor Citroën en Peugeot

Als  je uitlaat er dan ook nog zo uitziet als hiernaast, dan weet je dat de motor zo veel olie verbruikt dat je uiteindelijk in de problemen komt. In de case van de kopers hierboven is het nog goed afgelopen.  Houd er rekening mee dat dit niet altijd het geval is.

Malouki Cars: De stereotype Auto-Handelaar

De klant: 

Een relatief jonge vent;  ‘no nonsense type’.  Eén die weet wat hij leuk vindt, mooi vindt, maar wél een expert wil om vast te stellen of de auto waar hij zijn centjes aan gaat besteden goed is.

De Auto: 

De prachtige BMW 116i kenteken: PK-439-T

Geimporteerd, geen onderhouds-boekje, wel op het eerste gezicht een scherpe vraagprijs. De verkoper zegt dat het een goede auto is, zonder schade-verleden, zonder gebreken. 

 

De Aankoop-Keuring: 

Altijd feest bij Malouki Cars , de vlaggen wapperen het hele jaar Op 26-9 is het dan zover. Jawel, ik mag de prachtige BMW 116i gaan keuren in Amsterdam. Bij het bedrijf waar het altijd feest is, getuige de vlaggetjes die er het hele jaar door wapperen!  De aspirant koper moest wel alvast een aanbetaling doen voordat de auto gekeurd mocht worden. Dat dan helaas weer wel.

Het begint al goed ………

Waar we natuurlijk een pesthekel aan hebben, is als je ergens op afspraak komt om een auto te keuren, dat deze auto ‘ingebouwd staat’  in een donkere, te krappe showroom tussen de andere auto’s achterin. Willen ze niet dat de auto gekeurd wordt? Hebben ze toch iets te verbergen dan?

Schade:

Al is er geen ruimte om spreekwoordelijk ‘je kont te keren’ , of een deur volledig te openen van de auto; 32 jaar ervaring maken dat ik in 1 oogopslag zie dat de auto schade heeft gehad….. en niet een beetje!

De naden lopen scheef, het ‘lak-beeld’  is overal anders, randen van afplakken of spuitnevel zitten overal. Kunststof afdek-kapjes ontbreken hier en daar en het rechter achterwiel zit een stuk verder naar achteren dan het linker. Het scheelt zomaar een vinger of wat.  Verstelbare bouten voor de uitlijning van de draagarmen achter, staan in de uiterste stand links, om het wiel er een beetje recht onder te laten sporen.  Dit is zo een slecht klaargemaakte schade-auto, die je niet wilt.

Gedegen onderzoek: 

Nou is bovenstaande natuurlijk niet voldoende. Om één en ander vast te leggen wordt er gemeten en onderzocht. De lak-dikte, waar blijkt dat sommige delen 4 x zo dik gespoten zijn als origineel. Foto’s gemaakt van de betreffende bouten van uitlijning, de afstand tussen de wielen en de afwijking daarin gemeten met behulp van de aspirant koper.  Uit alles blijkt dat het fout zit.  En niet zo’n klein beetje fout ……….

De verhuizing: 

Wie de auto achterin de donkere showroom wegstopt zodat hij nauwelijks te bekijken valt, moet wat auto’s weghalen natuurlijk om het te keuren voertuig te kunnen laten berijden voor een proefrit. Dat duurt even.

De Proefrit: 

De motor snort niet fijn. Klinkt rauw. Wat onregelmatig. Met bijgeluiden.

Sja, wat wil je. In deze auto zit de z.g. THP-afgeleide motor die ook in Peugeot’s en Citroën’s zit. Als je even op Google zoekt, dan kom je alle ellende tegen met dit motor-type. Hoog olieverbruik, waardoor ze stuk lopen als je niet zeer regelmatig  olie peilt en  zo nodig bijvult. Distributie-kettingen die breken of ‘een tand over springen’,  waardoor de motor ook stuk loopt. Als je een hele goede hebt, met heel goed  uitgevoerd onderhoud, met veel snelweg-kilometers, dan  kan het meevallen.

Slippende Koppeling: 

Met het rauwe motortje onderweg, opwarmend, om pas bij warme motor serieus gas te kunnen geven, begeven we ons richting autobaan. Met de inmiddels warme motor geven we wat meer gas.

Verbazing alom, want het kan  altijd nog steeds gekker dan het al is; de BMW 116i heeft meer de eigenschappen van rijden op een kameel dan rijden in een goed-rijdende BMW 116i .

De koppeling slipt. Normaal is dat niet zo heel vreemd met rijden; je toerental loopt op, de motor loeit harder, maar de toenemende snelheid ‘komt er wat raar achteraan’. Bij deze BMW is er echter sprake van een ‘slim motor-management’, die  z.g. motor-computer die alles regelt.

Omdat het motortoerental wel opeens toeneemt maar de snelheid van de auto niet, dit gebeurt terwijl het koppelingspedaal niet is ingetrapt, weet deze slimme computer dat er iets mis is. Serieus iets mis is. Daarom neemt de computer van de auto als het ware ‘gas terug’ voor je.

Het grappige effect is dat je bij meer dan half gas geven dan een auto hebt die eerst wil versnellen, het toerental omhoog schiet, en dan opeens inhoudt alsof je het gas abrupt loslaat, zonder dat je dit doet. Steeds herhalend.  O ja, meestal zorgen dit soort zaken voor een brandend storings-lampje, bij deze BMW even niet.

 

Uitlezen voertuig: 

Als het lampje dan niet gaat branden, dan lezen we de auto toch uit op fouten? Ook daar gaat het  al weer fout. De auto heeft vreemde waardes m.b.t. de lambda-sondes die wél tot fouten moeten leiden, maar die foutcodes én het brandende motor-storings-lampje blijven uit. Een gekende truc om een auto met fouten die zorgen voor een APK-afkeur, toch door de APK te krijgen. Auto’s vanaf 2006 worden niet verder meer gecontroleerd op uitlaatgassen als het storingslampje niet brandt én er geen P-foutcodes worden geconstateerd met uitlezen.  Dit gaat in de nabije toekomst weer veranderen, omdat iedere specialist op dit gebied de software zo kan manipuleren dat het altijd goedkeur is v.w.b. de uitlaatgassen.

Natuurlijk zijn er nog tal van andere fouten aanwezig bij uitlezen, op diverse systemen, waaronder natuurlijk op de modules van Airbags (Airbag – ACSM (Module botsveiligheid)) . Had ik al gezegd dat de auto schade had gehad?

De Discussie: 

Als je nog ergens een hekel aan hebt na 32 jaar auto-vak-ervaring,  zoals slechte auto’s, schade-  import-auto’s zonder onderhoud-boekjes en verkopers die anders dan de waarheid ter plaatse staan te verzinnen, dan is het de zinloze discussies.

Ik probeer de verkoper in zijn waarde te laten.  Hem te laten vluchten in een verhaal dat hij niet wist hoe de auto was. ‘Dat de auto van een bekende kwam, waardoor hij echt dacht dat de auto goed was’. Dat deze slechte auto de uitzondering was in zijn handelsvoorraad.

Als je dan alle punten aan de verkoper uitlegt,  die vraagt: ‘en, hoe is de auto?’ .Vervolgens gaat deze met je in discussie om je te vertellen waarom de auto wél goed zou zijn volgens hem.

Als je het enorme schade-verleden meldt, het verschil in de wiel-afstanden, de in uiterste stand uitgelijnde draagarm,  het slechte spuitwerk, de veel te dikke laklaag, de ontbrekende afdek-kapjes …. Dan komt het verweer: ” Ja, het is ook geen nieuwe auto; iedere auto loopt wel eens een krasje op”.  Had ik het over een krasje gehad?

Dan laat je ze naar de motor luisteren, die zo rauw klinkt als een slechte THP-motor maar kan klinken. Het antwoord luidt dan “Ik vind hem best goed klinken”. Als vader lief dan aan komt lopen en die vraag je hetzelfde, roept die “misschien moet hij wel een olie-beurtje hebben” . Sja…… Als je ze dan uitlegt dat deze motoren wel vaker geplaagd worden door ellende,  dat het één van de slechtste motoren ooit geproduceerd is,  een motor die ook in Peugeot’s zitten, dan volgt er een discussie waarin  ook dat wordt bestreden.

Hier  kan je alles lezen over de basis van dit type motor. Dat ze in 8 types Peugeot, 3 types Citroën, 5 types DS, 2 types BMW waaronder deze 116i en 3 types Mini gemonteerd zijn geweest. Allemaal met dezelfde soort problemen. Problemen zo groot, dat menig garage die geen gezeur met zijn klanten wil of gewoon alleen maar goede auto’s probeert te verkopen, gestopt is met auto’s met dit type motor!

De Afloop: 

In deze gevallen zoals bij iedere aankoop-keuring controleren wij, constateren wij, en informeren wij  tenslotte slechts de klant. Over dit specifieke voertuig, over het type in het algemeen. Een totaal advies. In dit geval met als duidelijke uitkomst: NIET KOPEN.

Het verhaal krijgt een staartje: 

Normaal is het verhaal hier klaar.  Vaak krijgen klanten bij hun verkoper het aanbetaalde bedrag terug, soms bemiddelen we daar in.

In dit geval ging het anders: Malouki Cars was van mening een review over  mijn opdrachtgever Auto-Kennis   en indirect daarmee over mij te moeten schrijven.

Daarin werden allerlei bijzaken aangehaald en benoemd. Over dat ik aan de telefoon was tijdens mijn werk, terwijl wij hen in een mail expliciet anders hadden gemeld. Wat? ……Ja, het staat er echt. Jammer trouwens dat we hen nimmer gemaild hebben.

Dat ik meldde dat er een Citroën-motor in de auto zat, wat niet waar zou zijn. Dat ik in mijn verhaal draaide en  dan maar wat over ‘kapjes’  van Citroën gezegd zou hebben. Nou…….,  Peugeot noemde ik, die samen met Citroën PSA bemannen. En die motor van PSA,  daar hadden we het al over gehad. Jammer, dat over dit soort zaken in discussie gaan. Jammer  ook dat ze ook niet weten wat ze verkopen.  Nog meer jammer dat ze dan denken jou of je opdrachtgever in diskrediet te moeten brengen, alsof je geen verstand van zaken zou hebben.

Gelukkig liegen systemen niet: 

Maar het werd nog gekker met wat ze schrijven. De auto zou vlak na mijn keuring, met advies niet te kopen, volgens verkoper Malouki Cars, door een andere klant gekocht zijn. Die er natuurlijk  wel tevreden al weer een tijdje mee rond reed. “Zie je wel, keurmeester had het helemaal fout, die heeft er geen verstand van ” . Dit werd door Malouki Cars gemeld op 4 oktober in de negatieve review.   Helaas blijkt uit de kenteken-registratie dat de auto pas te-naam-gesteld werd door een eerst-volgende eigenaar  op 6 oktober.  De systemen liegen niet zoals Malouki Cars.  Een auto die niet verkocht is, niet is overgeschreven en nog in je handels-voorraad staat, kan niet bereden worden door die tevreden klant van Malouki Cars.

Die schade dan die ik vast stelde, die was volgens Malouki ook niet waar. De auto is zoals zij stelden, na mijn keuring nog naar een bij de Bovag aangesloten Vakgarage geweest én bij de BMW-dealer. Bij de Vakgarage voor een aankoopkeuring. Waar uit gekomen zou zijn dat de auto prima was, de motor helemaal niet rauw, en de auto geen schade had gehad. Jammer ook weer hier voor Malouki Cars dat de systemen wel de waarheid vertellen; de auto is ‘uit de running geweest’  en het kenteken ongeldig verklaard van 25-1-2018, tot 4-7-2018. Dat is de tijd die nodig was om het voertuig te herstellen van de serieuze schade, met de genoemde periode waarop er een WOK-melding op het voertuig zat!

Heeft die Vakgarage dan met zijn ogen dicht gekeken en de effecten van de schade niet gezien, die ik zomaar wel kon zien in een hoekje in een donkere showroom, bijna met mijn ogen dicht? Of is de auto helemaal niet bij de genoemde Vakgarage voor een aankoopkeuring geweest? Net zoals ze nog niet verkocht was aan de tevreden rondrijdende klant……….

Bij de BMW-dealer voor een update is hij ook niet geweest, zoals ze stelden in de review. Die weten van niets. Hebben de auto niet binnen gehad.  Kunnen er niets van  vinden.. Niet op kenteken en niet op  Chassis.nr..

Consequenties: 

Het wordt tijd dat bedrijven als Malouki Cars geen valse recensies op het internet schrijven. Niet omdat ze zelf geen klant waren van mijn opdrachtgever, maar vooral niet omdat ze liegen.  Omdat het laster is.

Mijn opdrachtgever kan maar zo de zaak eens voorleggen aan de daartoe bevoegde rechter. Omdat laster in Nederland, net als in Afghanistan trouwens,  niet toegestaan is.

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel 

Gelukkig in dit geval aantoonbaar door o.a. de systemen.  Systemen die schade-meldingen  vastleggen, systemen die bezoeken aan de dealer voor updates vastleggen en systemen die vastleggen wanneer een auto een nieuwe eigenaar krijgt.  Als je die feiten combineert, weet je dat Malouki  Cars anders dan de waarheid verkondigt. Jammer, want het stereotype beeld van de autohandelaar is zo weer eens bevestigd. De goede daargelaten vanzelfsprekend.

De kracht & de zwakte van reviews:

Als je heel goed gaat lezen bij de reviews bij Malouki Cars zelf, dan herken je het taalgebruik én de grammaticale-fouten. Iedere keer dezelfde fouten ……….

Misschien dat we de positieve reviews bij Malouki Cars ook  met een korreltje zou moeten nemen? Net als de negatieve review die ze schreven over mijn opdrachtgever, die aantoonbaar vol met leugens staat.

Opgepast: Een gewaarschuwd mens tel voor twee ………

Klanten tekenen bij Malouki Cars in ieder geval een contract, waarmee ze al heel snel hun aanbetaling kwijt zijn, of voor annulering betalen als ze de auto niet kopen. Praktijken die een eerlijk bedrijf met goede auto’s niet nodig heeft.  Want goede auto’s voor een eerlijke prijs verkopen zichzelf!

BOVAG …… Een ijzersterke naam ja…….

Wie kent het niet, de BOVAG ?  

Die ijzersterke naam, die toch voor een goede auto staat, voor zekerheid, voor garantie? Toch?

 

Toen ik een klein tijdje geleden op pad moest voor een z.g. aankoopkeuring voor Auto-Kennis.nl  , waar ik al weer jaren voor op pad ben, werd zelfs ik verrast. De klant, deze keer een zeer jonge dame, had een auto gekocht bij een prima bekend staande BOVAG-garage. Mét 6 maanden BOVAG-garantie én een onderhoudsbeurt. Dan kan er toch niets meer misgaan zou je denken.

De dochter zelf dacht dat een aankoop-keuring niet nodig was. Haar moeder liet al haar auto’s keuren voor aanschaf bij de eerder genoemde firma. De garage vertelde dat een aankoop-keuring alleen maar zonde was van haar geld. Zij waren immers niet zomaar een garage en het was niet zomaar een auto! Zij waren een BOVAG garage en de auto was er één met BOVAG garantie en uitgevoerd onderhoud op BOVAG-niveau. Moeder wist gelukkig haar dochter te overtuigen en zorgde ervoor dat de auto toch gekeurd ging worden.

Het was augustus, lekker warm nog, en de eerste verbazing was een feit bij de aanblik op 4 winterbanden. Een schamele 3mm profiel nog, te weinig als winterband, en zo versleten met deze temperaturen.  Dat kan beter.

De eerste grote  verbazing was een feit toen  de motorkap geopend werd: “een multi-riem zo uitgedroogd dat de distributie-riem erachter vast ook niet vervangen was”. En dat bij een auto die net groot onderhoud gehad heeft…. Dat vraagt nader onderzoek…………..

Aan de onderzijde van de auto werd het allemaal alleen nog maar gekker. “Omdat de remmen vast gezeten hadden”, wat vaak voorkomt bij dit type auto en bij nagenoeg versleten remmen, “was de boel schoongemaakt en ingevet”. Dat invetten doen we al jaren NIET meer met kopervet bij auto’s met ABS,  omdat het storingen geeft.

Ingevet met het verkeerde vet, nog erger “rem-schijven en rem-blokken versleten” en “om het lampje op het dashboard maar niet op te laten lichten”, “de stekker van de ‘slijtage-indicator’ losgenomen”.

Die eerder genoemde distributie-riem, u weet wel ‘die riem die als hij breekt ervoor zorgt dat je complete motor overleden is’ die was ook niet vervangen trouwens.

Tekortkomingen aan deze prachtige Fiat Punto mét uitgevoerd onderhoud en 6 mnd BOVAG-garantie?

  • 4 winterbanden in ‘hartje zomer’, reeds versleten als winterband
  • Versleten remmen voor, ‘gesmeerd’ tegen de regels in met kopervet
  • Distributie-riem welke 2 jaar ‘over de datum is’ en daarmee ‘op knappen staat’
  • Uitgedroogde en versleten multi-riem

Een summiere uitleg van de BOVAG-garage eigenaar “dat hij deze  auto ‘op taxatie’ online had ingekocht” en dat “deze uiterlijk al zo veel was tegen gevallen door alle beschadigingen die hij hersteld had”,  dat “hierdoor weinig ruimte en marge meer over was geweest, om de auto er ‘technisch goed voor te zetten’ “.

Hij was er ook ‘vanuit gegaan’ dat de auto wegens de afgestempelde onderhoud-boekjes ‘wel in orde zou zijn’.

Wat mij betreft een beetje ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’.

O ja, die BOVAG dan …….. Die controleert helemaal niets, al beweren ze zelf op hun website van wel. Je moet ze eens bellen en vragen waarop ze nou precies controleren. Wedden dat ze het niet weten? Nee, de Bovag:  Die controleert niet de achtergrond van een garage,  niet de kwaliteit van de monteurs,  niet de kwaliteit van de gebruikte onderdelen voor onderhoud of wat dan ook. Er staan zelfs op de site BOVAG-leden met als ‘geboden dienst’ APK, terwijl ze niet eens een werkplaats hebben, laat staan een monteur met die bevoegdheid. Als je erover belt dan is het antwoord vast : “foutje op de website, bedankt!” . Nee, de BOVAG incasseert  gewoon de contributie-gelden van haar leden om de pot gevuld te houden. Wat maakt dan dat die BOVAG-garage zoveel beter is dan die niet-BOVAG-garage?

Zoals ze zelf zeggen, een ijzersterke naam ja, maar wat mij betreft ook zo langzamerhand niet meer dan dat. Nou ja, je schijnt er ook een zaaltje te kunnen huren  . Dat is dan wel een zaaltje zonder certificaat, maar misschien is de catering best wel voor mekaar!

 

 

Een garantie-verzekering, biedt die zekerheid?

Garantie of Garantie-verzekering? 

Al jaar en dag zijn er spelers op de markt die je een garantie-verzekering voor je auto willen verkopen. Mooie beloftes, waarbij je ook opeens ‘garantie hebt op de auto die je van die particulier koopt op Marktplaats‘ of, één die je zelf importeert. Bovendien zijn er alle andere beloofde voordelen zoals “onverwachte, hoge reparatiekosten aan uw auto behoren tot het verleden indien u een Autotrust Garantie afsluit ” ,  die maken dat menigeen overstag gaat en een verzekering afsluit.

Hoe was het ook al weer met verzekeraars en andere financiële dienstverleners? Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dan ook niet te mooi om waar te zijn?

Kijk eens heel goed naar de voorwaarden! Die zijn meestal zo opgesteld dat het lijkt alsof er ruimhartig geaccepteerd wordt, maar is dat ook zo?

Wij als auto-consult zien alle dagen de ellende van vooral bepaalde merken auto’s, voorzien van bepaalde motoren en versnellingsbakken. Deze gaan in de regel echt allemaal defect, heel snel, heel jong en bij heel lage KM-standen. We hebben het dan niet over merken waar je liever niet in gezien wordt, maar ook merken als Peugeot met o.a. de THP-motor, Volkswagen, Audi, Seat & Skoda van het VAG-concern. Ook bijvoorbeeld motoren in bepaalde  BMW’s, die zo bij  PSA (Peugeot/Citroën) uit de stal gehaald zijn, laten je gegarandeerd staan als ze een klein beetje meer gedraaid hebben.

Voor dergelijke  auto’s waarvan men wist dat ze bovengemiddeld veel defect gingen, stuurde Auto-trust in het verleden een lijst naar hun vertegenwoordigers, dat die auto’s uitgesloten waren van verzekeren, wegens een te hoog risico om defect te gaan. Dat kost geld natuurlijk. Stonden op die lijsten vroeger voornamelijk de Renault Espace 3.0 Diesels met automaat en panoramadak of Ferrari’s , zo stonden daar opeens meerdere type VAG motoren en versnellingsbakken op. VAG zegt u niets? Dat is het concern waaronder de auto’s van  VW’s, Audi’s, Seat’s & Skoda vallen. En die waren opeens niet meer te verzekeren omdat ze structureel defect raakten en te veel geld kostten voor de garantie-verzekeraar.

Lees hier maar eens over uitgerekte en gebroken distributie-kettingen.

Sja, hoe haal je dan als verzekeraar wél de premie op maar betaal je niet uit bij een dergelijk onbetrouwbare auto? 

Dat blijkt heel eenvoudig! Je accepteert de auto namelijk wél  in de verzekering, mét de bijbehorende premie natuurlijk.  Als de klant dan met een claim komt, vanwege een gebroken distributie-ketting, een abnormaal hoog olie-verbruik of een defecte versnellingsbak? Dan stel je ‘zoals keurig in de voorwaarden staat’, dat je geen gebreken vergoedt, die de auto al had bij aanschaf. De constructie-fouten of zwaktes van een auto vallen daar namelijk onder.

Advies is: lees eerst eens heel goed de voorwaarden . Dan zal je zien dat een heleboel zaken niet gedekt zijn of zeer beperkt gedekt worden. Tenzij je bij bijvoorbeeld Auto-Trust kiest voor de duurste ‘Exclusief-dekking’, zijn de meeste bij auto’s defect rakende zaken helemaal niet gedekt. Elektrisch bediende ramen, daken, cabrio-daken, deurvergrendelingen NIET gedekt; verstuivers, injectoren, distributie-kettingen, elektrische controle-eenheden, ECU (motor-computer) , nagenoeg je complete onderstel ( draagarmen, schokdempers, veren, wiel-lagers enz. ) allemaal NIET gedekt. Je zou je haast af gaan vragen wat er wél gedekt is?

Zoals de keuring-instantie waar ik veel auto’s voor keur stelt: “je kan beter een goede auto kopen dan de beste garantie hebben” . Om die goede auto te kopen kun je je het best goed voorbereiden online m.b.t. de betrouwbaarheid van auto’s in het algemeen, waar genoeg over te lezen is.  Uiteindelijk natuurlijk de auto ook goed te onderzoeken of te laten keuren door iemand met verstand van zaken!

Nog maar een keertje ….. BOVAG ………

Zoals je in een eerder artikel kon lezen , is  ook bij de BOVAG ‘niet alles wat het lijkt’. Die ‘geboden zekerheid’  blijkt opeens ‘wat minder zeker’, de garantie die ze bieden blijkt plots eigenlijk helemaal niet te mogen zoals ze hem aanbieden en ….. en er is nog wel wat meer aan de hand. …………

Zo moest ik eens een auto keuren. Opdrachtgever was nu eens niet zoals meestal, de eigenaar van de auto, maar dit keer een heel goed aangeschreven  BOVAG-garage-bedrijf. Een prachtige Renault in de hoofdrol, die ze 4 maanden ervoor verkocht hadden, mét onderhoud, nieuwe APK en 6 maanden BOVAG-garantie.  ‘Naar alle eer en geweten afgeleverd’. Ondanks dat was de klant niet tevreden. Wat was het geval dan?

De klant was met zijn prachtige Renault naar één van die ‘gratis winter-acties’ geweest van een Merk-Dealer. Iedereen die iets minder naïef is, snapt dat er ‘niets gratis is’, maar dat de merk-dealer graag een nieuwe klant binnenhaalt, om hem direct of in de toekomst onderhoud, reparatie’s of zelfs een andere auto ‘aan te smeren’.  Voor niets gaat de zon immers op ………

Zo ook deze klant. Die kwam voor de eenvoudige winter-check waarbij de accu gecontroleerd zou worden, de ruitensproeier-antivries, de lampjes en de vries-bestendigheid van de koelvloeistof. Hij ging weg met het verhaal dat er een veer gebroken was en de remmen op waren.

De BOVAG-garage die de auto verkocht had controleerde de auto, gaf direct aan de veer te vervangen, maar twijfelde over de versleten remmen. Om zo eerlijk en onafhankelijk als mogelijk te zijn naar de klant toe, werd ik ingeschakeld.

Die remmen? Voor de APK-eisen prima in orde! Zelfs geen AC-code waarop een waarschuwing zou staan m.b.t.  gevorderde slijtage. Niet aan de hand dus?

Nou ……..Naar de normen van Renault wél te dunne schijven. Normen die ook zorgen voor voldoende veiligheid onder de meest extreme omstandigheden of …… ……………normen vanuit commercieel belang? Om wat eerder dan nodig misschien de remmen te kunnen vervangen bij onderhoud,  wat extra omzet genereert?

De BOVAG-garage deed niet moeilijk en verving kosteloos de remmen welke onder de strenge of commerciële norm van Renault  tot afkeur leidde. Hulde voor de garage!

Maar ………. Om nu eens voor eens en altijd duidelijkheid te hebben over de normen die de BOVAG hanteert, nam ik contact op met de BOVAG. De vraag was heel simpel:

Als bij een auto mét BOVAG-garantie van 6 maanden én uitgevoerd onderhoud, de klant van mening is dat zijn remmen versleten zijn, wordt dan door de BOVAG de norm van Renault aangehouden t.a.v. de grens van slijtage of de norm die voor de APK geldt?

Zoals je als lezer al begrijpt kwam het antwoord niet direct, de vraag leek te moeilijk.  Later ook niet, na 2 weken de kans geven om tot een standpunt te komen ook nog niet. Wel de vraag of we het eens op de mail konden zetten …………… omdat het ‘wel een interessante vraag was’.

Dit is maar een klein voorbeeld, waar dé partij die bij een geschil tussen klant en BOVAG-garage een rol zou moeten spelen, geen idee heeft waar ze het over heeft. Geen standpunt inneemt….. de klant in de kou laat staan en de garage-houder geen duidelijkheid geeft.

Toelatings-beleid BOVAG-bedrijven: 

Dat idee dat ‘als het BOVAG is, dan is het goed’ hangt er natuurlijk ook vanaf wie er allemaal bij de BOVAG kunnen komen en wat je daarvoor als bedrijf allemaal moet doen en waar je aan moet voldoen.

Nou…. dat is allemaal eigenlijk heel simpel. Heel weinig. Iedere malafide handelaar, oplichter of welk ander woord je ervoor wilt kiezen, maakt een goede kans ook BOVAG lid te worden. Je meldt je aan met je bedrijf(je), krijgt een vertegenwoordiger over de vloer van de BOVAG en bent, nadat je de contributie voldaan hebt en de ‘blote-vrouwen-kalenders’ uit de openbare gedeelten weggenomen hebt,  BOVAG-lid.  Je laat je klanten vanaf nu ‘denken dat het bij jou allemaal wel goed zit’!

Een onderzoek naar jou als eigenaar,  een eventueel strafrechtelijk verleden, kwaliteit van werkplaats, gekwalificeerd zijn van ( technisch) personeel ? Ach,  dat doet er allemaal niet  zo toe. Als je maar betaalt. Het draait namelijk gewoon om de knikkers bij de BOVAG zo lijkt het.

Of er dan nooit iemand uitgesloten wordt van lidmaatschap dan? Jawel hoor. Toen in een kleine plaats, de meest beruchte auto-handelaar opeens een BOVAG-schild aan zijn gevel had, de BOVAG-vlaggen er vrolijk wapperden in de wind en alle wél goed-willende en serieuze BOVAG-leden uit de omgeving ‘in opstand kwamen’ .  Omdat dit nieuwe lid ervoor zorgde dat BOVAG-lid zijn geen positieve onderscheiding meer was. Omdat  ze allemaal dreigden hun lidmaatschap te beëindigen.  Toen kon dit malafide lid uitgesloten worden.

Het kan dus wel…….. Zoals het lijkt als het de BOVAG geld kost.

Een paar redenen waarom bij een BOVAG-lid kopen je niets extra’s biedt als het tegenzit:

  1. Iedereen  lid kan worden, ook malafide rommelaars
  2. Omdat de BOVAG-garantie helemaal niet meer mag in zijn huidige vorm
  3. Omdat jij een fikse meerprijs betaalt voor de BOVAG-garantie, maar de BOVAG zelf slechts voor € 910,- borg staat, als jouw malafide garage ‘failliet gaat’ of met de noorderzon vertrekt ( zie hun eigen voorwaarden)
  4. Omdat de BOVAG zelf vaak geen enkele onderbouwing heeft voor haar standpunten bij een geschil, of………….. met enige regelmaat zelfs helemaal geen standpunt heeft zoals lijkt.

Hiermee lijkt het dat BOVAG niet meer is dan zoals ze zelf zeggen ‘een ijzersterke naam’ , maar dan ook niet meer dan dat!

 

Alles prima geregeld bij de APK toch?

Alles goed geregeld….. toch? 

Zoals we gewend zijn is in Nederland alles prima geregeld!  Zo ook op auto-gebied natuurlijk. Dit om jou en mij als consument en gebruikers te beschermen. Zo hebben we allemaal waarborgen die er voor zorgen dat dit zo is.

  • APK-keuringen die er voor zorgen dat onze auto’s veilige auto’s zijn, voor het komende jaar of de komende 2 jaren.
  • RDW-erkende bedrijven  en vanzelfsprekend die BOVAG-garages.
  • BOVAG-garages die aan jaarlijkse strenge controles van de BOVAG onderhevig zijn, daardoor  ook één en al kwaliteit zijn. Niets aan het handje tot zover!

APK-keuring: 

Zoals velen al weten die wat minder naïef zijn, worden er te pas en te onpas auto’s afgemeld met APK-goedkeuring, om daarna weer een jaar lang een geldige APK te hebben, op papier dan tenminste. Buiten dat de APK niets zegt over de motor, versnellingsbak of andere belangrijke zaken die mede de kwaliteit van je auto bepalen, is de APK nog steeds heel fraude-gevoelig.  Ik kom nog dagelijks auto’s tegen in mijn werk, die APK-afkeur-waardig zijn en/of zelfs ronduit gevaarlijk, maar wel een zeer recente goedkeuring hebben gehad. In het filmpje hieronder zie je hoe je dat doet. Of de handelaar natuurlijk waar jij je volgende auto wilt kopen.

Een geldige APK op een auto zorgt er natuurlijk wel voor dat je geen boete kunt krijgen voor een verlopen APK,  maar zegt in de praktijk dus niet altijd dat de auto daadwerkelijk veilig is helaas. Kijk, schrik & huiver !

RDW-erkende bedrijven: 

Wat houdt die RDW-erkenning nu precies in? Bij het woord erkenning denk je dat een bedrijf die erkenning moet ‘verdienen’ , misschien wel door vakmanschap, behaalde diploma’s , bewezen kwaliteiten misschien? Des te meer malafide het bedrijf, des te eerder je zult horen als je als  klant je twijfels uitspreekt: “nee hoor, bij ons zit u wél goed, wij zijn immers RDW-erkend”.

Nou, ik haal je even uit je droom. ‘RDW-erkend’ ,betekent bij een malafide handelaar die dat predicaat en  ‘RDW-erkend schildje’ aan de gevel terecht mag voeren, dat hij aangemeld is bij het RDW als auto-bedrijf en de daarbij behorende gelden heeft overgemaakt. . Dat hij auto’s mag vrijwaren en een zogenaamde ‘handelsvoorraad’ mag hebben. Of daar eisen aan gesteld worden? Een KVK-inschrijving die autobranche gerelateerd is en nog wat administratieve eisen, die af en toe gecontroleerd worden om wat boetes uit te kunnen delen enzo. That’s it! Niets wat de particulier zou kunnen beschermen in ieder geval.

Of de RDW zich bekommert over de deskundigheid van de handelaar, diens kennis van automobielen of de techniek, over de achtergrond van de handelaar of wat dan ook? ….. Nee, “dat is niet de taak van de RDW” zoals ze zelf zeggen. Laat je dus niet verleiden te denken dat het bij een handelaar wel goed zit omdat deze RDW-erkend is. 

BOVAG-garages dan? 

Eerlijk is eerlijk …… gemiddeld zie ik in mijn werk dat die het wel iets beter doen. Gemiddeld dan, en dat geeft geen enkele garantie. Maar daar is niet echt een reden voor.  De BOVAG zelf ziet namelijk nauwelijks toe op het handelen van haar leden en controleert in de praktijk helemaal niets!  Ook al beweren ze dit wel. Wel stellen ze letterlijk dat “de BOVAG in de jaren is uitgegroeid tot een breed geaccepteerd kwaliteitskeurmerk” , waarbij er gerept wordt over strenge kwaliteitseisen. Ik zou zeggen “vraag ze eens op” .

Als je een goede BOVAG-garage vraagt waarom ze nog lid zijn, dan is het antwoord steevast “omdat klanten denken dat je dan betrouwbaarder bent”. En dat verkoopt makkelijker ja. Schijnveiligheid & Marketing & Co. Als je hen vraagt wat die ‘strenge kwaliteitseisen’ zijn en wanneer ze het laatst werden gecontroleerd, dan zijn er geen bedrijven die je een fatsoenlijk antwoord daarop kunnen geven.

Je kan in het volgende artikel ( klikbaar ) meer hierover lezen.

BOVAG , een ijzersterke naam ja ………….