Garantie of Garantie-verzekering?
Al jaar en dag zijn er spelers op de markt die je een garantie-verzekering voor je auto willen verkopen. Mooie beloftes, waarbij je ook opeens ‘garantie hebt op de auto die je van die particulier koopt op Marktplaats‘ of, één die je zelf importeert. Bovendien zijn er alle andere beloofde voordelen zoals “onverwachte, hoge reparatiekosten aan uw auto behoren tot het verleden indien u een Autotrust Garantie afsluit ” , die maken dat menigeen overstag gaat en een verzekering afsluit.
Hoe was het ook al weer met verzekeraars en andere financiële dienstverleners? Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dan ook niet te mooi om waar te zijn?
Kijk eens heel goed naar de voorwaarden! Die zijn meestal zo opgesteld dat het lijkt alsof er ruimhartig geaccepteerd wordt, maar is dat ook zo?
Wij als auto-consult zien alle dagen de ellende van vooral bepaalde merken auto’s, voorzien van bepaalde motoren en versnellingsbakken. Deze gaan in de regel echt allemaal defect, heel snel, heel jong en bij heel lage KM-standen. We hebben het dan niet over merken waar je liever niet in gezien wordt, maar ook merken als Peugeot met o.a. de THP-motor, Volkswagen, Audi, Seat & Skoda van het VAG-concern. Ook bijvoorbeeld motoren in bepaalde BMW’s, die zo bij PSA (Peugeot/Citroën) uit de stal gehaald zijn, laten je gegarandeerd staan als ze een klein beetje meer gedraaid hebben.
Voor dergelijke auto’s waarvan men wist dat ze bovengemiddeld veel defect gingen, stuurde Auto-trust in het verleden een lijst naar hun vertegenwoordigers, dat die auto’s uitgesloten waren van verzekeren, wegens een te hoog risico om defect te gaan. Dat kost geld natuurlijk. Stonden op die lijsten vroeger voornamelijk de Renault Espace 3.0 Diesels met automaat en panoramadak of Ferrari’s , zo stonden daar opeens meerdere type VAG motoren en versnellingsbakken op. VAG zegt u niets? Dat is het concern waaronder de auto’s van VW’s, Audi’s, Seat’s & Skoda vallen. En die waren opeens niet meer te verzekeren omdat ze structureel defect raakten en te veel geld kostten voor de garantie-verzekeraar.
Lees hier maar eens over uitgerekte en gebroken distributie-kettingen.
Sja, hoe haal je dan als verzekeraar wél de premie op maar betaal je niet uit bij een dergelijk onbetrouwbare auto?
Dat blijkt heel eenvoudig! Je accepteert de auto namelijk wél in de verzekering, mét de bijbehorende premie natuurlijk. Als de klant dan met een claim komt, vanwege een gebroken distributie-ketting, een abnormaal hoog olie-verbruik of een defecte versnellingsbak? Dan stel je ‘zoals keurig in de voorwaarden staat’, dat je geen gebreken vergoedt, die de auto al had bij aanschaf. De constructie-fouten of zwaktes van een auto vallen daar namelijk onder.
Advies is: lees eerst eens heel goed de voorwaarden . Dan zal je zien dat een heleboel zaken niet gedekt zijn of zeer beperkt gedekt worden. Tenzij je bij bijvoorbeeld Auto-Trust kiest voor de duurste ‘Exclusief-dekking’, zijn de meeste bij auto’s defect rakende zaken helemaal niet gedekt. Elektrisch bediende ramen, daken, cabrio-daken, deurvergrendelingen NIET gedekt; verstuivers, injectoren, distributie-kettingen, elektrische controle-eenheden, ECU (motor-computer) , nagenoeg je complete onderstel ( draagarmen, schokdempers, veren, wiel-lagers enz. ) allemaal NIET gedekt. Je zou je haast af gaan vragen wat er wél gedekt is?
Zoals de keuring-instantie waar ik veel auto’s voor keur stelt: “je kan beter een goede auto kopen dan de beste garantie hebben” . Om die goede auto te kopen kun je je het best goed voorbereiden online m.b.t. de betrouwbaarheid van auto’s in het algemeen, waar genoeg over te lezen is. Uiteindelijk natuurlijk de auto ook goed te onderzoeken of te laten keuren door iemand met verstand van zaken!