Wie kent het niet, de BOVAG ?
Die ijzersterke naam, die toch voor een goede auto staat, voor zekerheid, voor garantie? Toch?
Toen ik een klein tijdje geleden op pad moest voor een z.g. aankoopkeuring voor Auto-Kennis.nl , waar ik al weer jaren voor op pad ben, werd zelfs ik verrast. De klant, deze keer een zeer jonge dame, had een auto gekocht bij een prima bekend staande BOVAG-garage. Mét 6 maanden BOVAG-garantie én een onderhoudsbeurt. Dan kan er toch niets meer misgaan zou je denken.
De dochter zelf dacht dat een aankoop-keuring niet nodig was. Haar moeder liet al haar auto’s keuren voor aanschaf bij de eerder genoemde firma. De garage vertelde dat een aankoop-keuring alleen maar zonde was van haar geld. Zij waren immers niet zomaar een garage en het was niet zomaar een auto! Zij waren een BOVAG garage en de auto was er één met BOVAG garantie en uitgevoerd onderhoud op BOVAG-niveau. Moeder wist gelukkig haar dochter te overtuigen en zorgde ervoor dat de auto toch gekeurd ging worden.
Het was augustus, lekker warm nog, en de eerste verbazing was een feit bij de aanblik op 4 winterbanden. Een schamele 3mm profiel nog, te weinig als winterband, en zo versleten met deze temperaturen. Dat kan beter.
De eerste grote verbazing was een feit toen de motorkap geopend werd: “een multi-riem zo uitgedroogd dat de distributie-riem erachter vast ook niet vervangen was”. En dat bij een auto die net groot onderhoud gehad heeft…. Dat vraagt nader onderzoek…………..
Aan de onderzijde van de auto werd het allemaal alleen nog maar gekker. “Omdat de remmen vast gezeten hadden”, wat vaak voorkomt bij dit type auto en bij nagenoeg versleten remmen, “was de boel schoongemaakt en ingevet”. Dat invetten doen we al jaren NIET meer met kopervet bij auto’s met ABS, omdat het storingen geeft.
Ingevet met het verkeerde vet, nog erger “rem-schijven en rem-blokken versleten” en “om het lampje op het dashboard maar niet op te laten lichten”, “de stekker van de ‘slijtage-indicator’ losgenomen”.
Die eerder genoemde distributie-riem, u weet wel ‘die riem die als hij breekt ervoor zorgt dat je complete motor overleden is’ die was ook niet vervangen trouwens.
Tekortkomingen aan deze prachtige Fiat Punto mét uitgevoerd onderhoud en 6 mnd BOVAG-garantie?
- 4 winterbanden in ‘hartje zomer’, reeds versleten als winterband
- Versleten remmen voor, ‘gesmeerd’ tegen de regels in met kopervet
- Distributie-riem welke 2 jaar ‘over de datum is’ en daarmee ‘op knappen staat’
- Uitgedroogde en versleten multi-riem
Een summiere uitleg van de BOVAG-garage eigenaar “dat hij deze auto ‘op taxatie’ online had ingekocht” en dat “deze uiterlijk al zo veel was tegen gevallen door alle beschadigingen die hij hersteld had”, dat “hierdoor weinig ruimte en marge meer over was geweest, om de auto er ‘technisch goed voor te zetten’ “.
Hij was er ook ‘vanuit gegaan’ dat de auto wegens de afgestempelde onderhoud-boekjes ‘wel in orde zou zijn’.
Wat mij betreft een beetje ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’.
O ja, die BOVAG dan …….. Die controleert helemaal niets, al beweren ze zelf op hun website van wel. Je moet ze eens bellen en vragen waarop ze nou precies controleren. Wedden dat ze het niet weten? Nee, de Bovag: Die controleert niet de achtergrond van een garage, niet de kwaliteit van de monteurs, niet de kwaliteit van de gebruikte onderdelen voor onderhoud of wat dan ook. Er staan zelfs op de site BOVAG-leden met als ‘geboden dienst’ APK, terwijl ze niet eens een werkplaats hebben, laat staan een monteur met die bevoegdheid. Als je erover belt dan is het antwoord vast : “foutje op de website, bedankt!” . Nee, de BOVAG incasseert gewoon de contributie-gelden van haar leden om de pot gevuld te houden. Wat maakt dan dat die BOVAG-garage zoveel beter is dan die niet-BOVAG-garage?
Zoals ze zelf zeggen, een ijzersterke naam ja, maar wat mij betreft ook zo langzamerhand niet meer dan dat. Nou ja, je schijnt er ook een zaaltje te kunnen huren . Dat is dan wel een zaaltje zonder certificaat, maar misschien is de catering best wel voor mekaar!