De soms nog steeds louche wereld van de auto-verkoop ……..

Wordt vervolgd: Deel II

De klant: 

Een relatief jonge vent;  ‘no nonsense type’.  Weet wat hij leuk vindt, mooi vindt, maar wil een expert om vast te stellen of de auto waar hij zijn centjes aan gaat besteden goed is.

De Auto: 

 

De prachtige BMW 116i kenteken: PK-439-T

Geimporteerd, geen onderhouds-boekje, wel een scherpe vraagprijs. De verkoper zegt dat het een goede auto is. 

 

De Aankoop-Keuring: 

Altijd feest bij Malouki Cars , de vlaggen wapperen het hele jaar Op 26-9 is het dan zover. Yess, ik mag de prachtige BMW 116i gaan keuren in Amsterdam. Bij het bedrijf waar het altijd feest is, getuige de vlaggetjes die er het hele jaar door wapperen!  De aspirant koper moest wel alvast een aanbetaling doen voordat de auto gekeurd mocht worden. Dat dan weer wel.

Het begint al goed ………

Waar we natuurlijk een pesthekel aan hebben, is als je ergens op afspraak komt om een auto te keuren, dat deze auto ingebouwd staat in een donkere, te krappe showroom tussen de andere auto’s achterin. Willen ze niet dat de auto gekeurd wordt? Hebben ze toch iets te verbergen dan?

Schade:

Al is er geen ruimte om spreekwoordelijk ‘je kont te keren’ , of een deur volledig te openen van de auto; 35 jaar ervaring maken dat ik in 1 oogopslag zie dat de auto schade heeft gehad….. en niet een beetje!

De naden lopen scheef, het ‘lak-beeld’  is overal anders, randen van afplakken of spuitnevel zitten overal. Kunstof afdek-kapjes ontbreken hier en daar en het rechter achterwiel zit een stuk verder naar achteren dan het linker. Het scheelt zomaar een vinger of wat.  Verstelbare bouten voor de uitlijning van de draagarmen achter, staan in de uiterste stand links om het wiel er een beetje recht onder te laten sporen.  Dit is zo een slecht klaargemaakte schade-auto, die je niet wilt.

Gedegen onderzoek: 

Nou is bovenstaande natuurlijk niet voldoende. Om één en andere vast te leggen wordt er gemeten en onderzocht. De lak-dikte, waar blijkt dat sommige delen 4 x zo dik gespoten zijn als origineel. Foto’s gemaakt van de betreffende bouten van uitlijning, de afstand tussen de wielen en de afwijking daarin gemeten met behulp van de aspirant koper.  Uit alles blijkt dat het fout zit.  En niet zo’n klein beetje.

De verhuizing: 

Wie de auto achterin de donkere showroom wegstopt zodat hij nauwelijks te bekijken valt, moet wat auto’s weghalen natuurlijk om het te keuren voertuig te kunnen laten berijden voor een proefrit. Dat duurt even. ………

De Proefrit: 

De motor snort niet fijn. Klinkt rauw. Wat onregelmatig. Met bijgeluiden.

Sja, wat wil je. In deze auto zit de z.g. THP-afgeleide motor die ook in Peugeot’s en Citroën’s zit. Als je even op google zoekt, dan kom je alle ellende tegen met dit motor-type. Hoog olieverbruik, waardoor ze stuk lopen als je niet iedere keer tanken olie peilt en  zo nodig bijvult en distributie-kettingen die breken waardoor de motor ook stuk loopt. Als je een hele goede hebt, met heel goed  uitgevoerd onderhoud, met veel snelweg-kilometers, dan  kan het meevallen.

Slippende Koppeling: 

Met het rauwe motortje onderweg, opwarmend, om pas bij warme motor serieus gas te kunnen geven, begeven we ons richting autobaan. Met de inmiddels warme motor geven we wat meer gas.

Verbazing alom, want het kan nog steeds gekker dan het al is; de BMW 116i heeft meer de eigenschappen van rijden op een kameel dan rijden in een goed-rijdende BMW 116i .

De koppeling slipt. Normaal is dat niet zo heel vreemd met rijden; je toerental loopt op, de motor loeit harder, maar de toenemende snelheid ‘komt er wat raar achteraan’. Bij deze BMW is er echter sprake van een ‘slim motor-management’, die motor-computer die alles regelt.

Omdat het motortoerental wel opeens toeneemt maar de snelheid van de auto niet, dit gebeurt terwijl het koppelingspedaal niet is ingetrapt, weet deze slimme computer dat er iets mis is. Serieus iets mis is. Daarom neemt de computer van de auto als het ware ‘gas terug’ voor je.

Het grappige effect is dat je bij meer dan half gas geven een auto hebt die wil versnellen, het toerental omhoog schiet, en dan opeens inhoudt alsof je het gas abrupt loslaat, zonder dat je dit doet. Steeds herhalend.  O ja, meestal zorgen dit soort zaken voor een brandend storings-lampje, bij deze BMW even niet.

 

Uitlezen voertuig: 

Als het lampje dan niet gaat branden, dan lezen we de auto toch uit op fouten? Ook daar gaat het  al weer fout. De auto heeft vreemde waardes m.b.t. de lambda-sondes die wél tot fouten moeten leiden, maar die foutcodes én het brandende motor-storings-lampje blijven uit. Een gekende truc om een auto met fouten die zorgen voor een APK-afkeur, toch door de APK te krijgen. Auto’s vanaf 2006 worden niet verder meer gecontroleerd op uitlaatgassen als het storingslampje niet brandt én er geen P-foutcodes worden geconstateerd met uitlezen.  Dit gaat in de nabije toekomst weer veranderen, omdat iedere specialist op dit gebied de software zo kan manipuleren dat het altijd goedkeur is v.w.b. de uitlaatgassen.

Natuurlijk zijn er nog tal van andere fouten aanwezig bij uitlezen, op diverse systemen, waaronder natuurlijk op de modules van Airbags (Airbag – ACSM (Module botsveiligheid)) . Had ik al gezegd dat de auto schade had gehad?

De Discussie: 

Als je nog ergens een hekel aan hebt na 35 jaar autovak-ervaring, slechte auto’s, schade-  import-auto’s zonder onderhouds-boekjes en verkopers die anders dan de waarheid ter plaatse staan te verzinnen, dan is het de zinloze discussies.

Ik probeer de verkoper in zijn waarde te laten.  Hem te laten vluchten in een verhaal dat hij niet wist hoe de auto was. ‘Dat de auto van een bekende kwam, waardoor hij echt dacht dat de auto goed was’. Dat deze slechte auto de uitzondering was ………..

Als je dan alle punten aan de verkoper uitlegt,  die vraagt ‘en, hoe is de auto?’ .Vervolgens gaat deze met je in discussie om te vertellen waarom de auto wél goed zou zijn.

Als je de schade meldt, het verschil in de wiel-afstanden, de in uiterste stand uitgelijnde draagarm,  het slechte spuitwerk, de veel te dikke laklaag, de ontbrekende afdek-kapjes …. Dan komt het verweer: ” Ja, het is ook geen nieuwe auto; iedere auto loopt wel eens een krasje op”.  Had ik het over een krasje gehad?

Dan laat je ze naar de motor luisteren, die zo rauw klinkt als een slechte THP-motor maar kan klinken. Het antwoord luidt dan “Ik vind hem best goed klinken”. Als vader lief dan aan komt lopen en die vraag je hetzelfde, roept die “misschien moet hij wel een olie-beurtje hebben” . Sja…… Als je ze dan uitlegt dat deze motoren wel vaker geplaagd worden door ellende,  dat het één van de slechtste motoren ooit geproduceerd is,  een motor die ook in Peugeot’s zitten, dan volgt er een discussie waarin  ook dat wordt bestreden.

Hier  kan je alles lezen over de basis van dit type motor. Dat ze in 8 types Peugeot, 3 types Citroën, 5 types DS, 2 types BMW waaronder deze en 3 types Mini gemonteerd zijn geweest. Allemaal met dezelfde soort problemen. Problemen zo groot, dat menig garage die geen gezeur met zijn klanten wil of gewoon alleen maar goede auto’s probeert te verkopen, gestopt is met auto’s met dit type motor!

De Afloop: 

In deze gevallen zoals bij iedere aankoop-keuring controleren wij, constateren wij, en informeren wij  tenslotte de klant. Over dit specifieke voertuig, over het type in het algemeen. Een totaal advies. In dit geval met als duidelijke uitkomst: NIET KOPEN.

Het verhaal krijgt een staartje: 

Normaal is het verhaal hier klaar.  Vaak krijgen klanten bij hun verkoper het aanbetaalde bedrag terug, soms bemiddelen we daar in.

In dit geval ging het anders: Malouki Cars was van mening een review over  mijn opdrachtgever Auto-Kennis   en indirect daarmee over mij te moeten schrijven.

Daarin werden allerlei bijzaken aangehaald en benoemd. Over dat ik aan de telefoon was tijdens mijn werk, terwijl wij hen in een mail expliciet anders hadden gemeld. Wat? ……Ja, het staat er echt. Jammer trouwens dat we hen nimmer gemaild hebben.

Dat ik meldde dat er een Citroën-motor in de auto zat, wat niet waar zou zijn. Dat ik in mijn verhaal draaide en  dan maar wat over ‘kapjes’  van Citroën gezegd zou hebben. Nou…….,  Peugeot noemde ik, die samen met Citroën PSA bemannen. En die motor van PSA,  daar hadden we het al over gehad. Jammer, dat over dit soort zaken in discussie gaan. Jammer  ook dat ze ook niet weten wat ze verkopen.  Nog meer jammer dat ze dan denken jou of je opdrachtgever in diskrediet te moeten brengen, alsof je geen verstand van zaken zou hebben.

Gelukkig liegen systemen niet:

Maar het werd nog gekker met wat ze schrijven. De auto zou volgens hen vlak na mijn keuring, met advies niet te kopen, volgens Malouki Cars door een andere klant gekocht zijn. Die er natuurlijk  wel tevreden al weer een tijdje mee rond reed. “Zie je wel, keurmeester harstikke gek, die heeft er geen verstand van ” . Dit werd door Malouki Cars gemeld op 4 oktober in de negatieve review.   Helaas blijkt uit de kenteken-registratie dat de auto pas te-naam-gesteld werd door een volgende eigenaar  op 6 oktober.  De systemen liegen niet zoals Malouki Cars.  Een auto die niet verkocht is, niet is overgeschreven en nog in je handels-voorraad staat, kan niet bereden worden door die tevreden klant van Malouki Cars.

Die schade dan die ik vast stelde, die was volgens Malouki ook niet waar. De auto is zoals zij stelden, na mijn keuring nog naar een bij de Bovag aangesloten Vakgarage geweest én bij de BMW-dealer. Bij de Vakgarage voor een aankoopkeuring. Waar uit gekomen zou zijn dat de auto prima was, de motor helemaal niet rauw, en de auto geen schade had gehad. Jammer ook weer hier voor Malouki Cars dat de systemen wel de waarheid vertellen; de auto is ‘uit de running geweest’  en het kenteken ongeldig verklaard van 25-1-2018, tot 4-7-2018. Dat is de tijd die nodig was om het voertuig te herstellen van de serieuze schade!

Heeft die Vakgarage dan met zijn ogen dicht gekeken en de effecten van de schade niet gezien die ik wel kon zien in een hoekje in een donkere showroom, bijna met mijn ogen dicht? Of is de auto helemaal niet bij de bevriende Vakgarage voor een aankoopkeuring geweest, net zoals ze nog niet verkocht was aan de tevreden rondrijdende klant?

Bij de BMW-dealer voor een update is hij ook niet geweest zoals ze stelden in de review. Die weten van niets, hebben de auto niet binnen gehad. Niets van te vinden op zowel kenteken als Chassis.nr..  niets geregistreerd.

Consequenties: 

Het wordt tijd dat bedrijven als Malouki Cars geen valse recensies op het internet schrijven. Niet omdat ze zelf geen klant waren van mijn opdrachtgever, maar vooral niet omdat ze liegen.  Omdat het laster is.

Mijn opdrachtgever kan maar zo de zaak eens voorleggen aan de daartoe bevoegde rechter. Omdat laster in Nederland net als i Afghanistan  niet toegelaten is.

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel 

Gelukkig in dit geval aantoonbaar door o.a. de systemen.  Systemen die schades vastleggen, systemen die bezoeken aan de dealer voor updates vastleggen en systemen die vastleggen wanneer een auto een nieuwe eigenaar krijgt.  Als je die feiten combineert, weet je dat Malouki anders dan de waarheid verkondigt. Jammer, want het stereotype beeld van de autohandelaar is zo weer eens bevestigd.

De kracht & de zwakte van reviews:

Als je heel goed gaat lezen bij de reviews bij Malouki zelf, dan herken je het taalgebruik én de gramatica-fouten. Ieder keer dezelfde fouten ……….

Misschien dat we de positieve reviews bij hun ook maar met een korreltje zou moeten nemen. Net als de negatieve review over mijn opdrachtgever die vol met leugens staat.

Opgepast:

De klanten tekenen bij Malouki in ieder geval een contract, waarmee ze al heel snel hun aanbetaling kwijt zijn, of voor annulering betalen als ze de auto niet kopen. Praktijken die een eerlijk bedrijf met goede auto’s niet nodig heeft.  Want goede auto’s voor een eerlijke prijs verkopen zichzelf!

Vervolg: Deel II