AUTO-CONSULT
uw AUTOMOTIVE EXPERT
VOOR CONSUMENT & BEDRIJF
DE CASUS:
DE KOPER: Een potentiële koper van een auto laat een aankoopkeuring uitvoeren. De relatief jonge man; ‘no nonsense type’ weet wat hij leuk en mooi vindt, maar wil er een expert bij om vast te stellen of de auto waar hij zijn centjes aan gaat besteden goed is.
DE AUTO: De prachtige BMW 116i met het kenteken: PK-439-T .
Geimporteerd, geen onderhoudsboekje, wel een scherpe vraagprijs. De verkoper zegt natuurlijk dat het een goede auto is.
de aankoopkeuring
Op 26-9 is het dan zover. Yess, ik mag de prachtige BMW 116i gaan keuren in Amsterdam. Bij het bedrijf waar het altijd feest is, getuige de vlaggetjes die er het hele jaar door wapperen! De aspirant koper moest wel alvast een aanbetaling doen voordat de auto gekeurd mocht worden. Dat dan weer wel.
Het begint gelijk goed: Waar we natuurlijk een pesthekel aan hebben, is als je ergens op afspraak komt om een auto te keuren, dat deze auto compleet 'ingebouwd' staat in een donkere, krappe showroom, tussen de andere auto’s achterin. Willen ze niet dat de auto gekeurd wordt? Hebben ze toch iets te verbergen dan?
SCHADE-AUTO
Al is er geen ruimte om spreekwoordelijk ‘je kont te keren’ , of een deur fatsoenlijk te openen van de auto; 35 jaar ervaring maken dat ik in 1 oogopslag zie dat de auto schade heeft gehad. En niet een beetje!
De naden lopen scheef, het ‘lak-beeld’ is overal anders. Randen van afplakken of spuitnevel zitten overal. Kunststof afdekkapjes ontbreken hier en daar en het rechter achterwiel zit een stuk verder naar achteren dan het linker. Het scheelt zomaar een vinger of wat. Verstelbare bouten voor de uitlijning van de draagarmen achter, staan in de uiterste stand links om het wiel er een nog beetje recht onder te laten sporen. Dit is zo een 'slecht klaargemaakte schade-auto, die je niet wilt.
GEDEGEN ONDERZOEK
Nou is bovenstaand vastgestelde natuurlijk niet voldoende. Om één en andere vast te leggen wordt er gemeten en onderzocht. De lak-dikte, waar blijkt dat sommige delen 4 x zo dik gespoten zijn als origineel. Foto’s gemaakt van de bouten van uitlijning. Gemeten de afstand tussen de wielen en de afwijking daarin, met behulp van de aspirant koper. Uit alles blijkt dat het fout zit. En niet een klein beetje.
UITGRAVEN
Wie de auto achterin een donkere showroom wegstopt zodat hij nauwelijks te bekijken valt, moet wat auto’s weghalen natuurlijk om het te keuren voertuig te kunnen laten berijden voor een proefrit. Dat duurt even.....
De Proefrit:
MOTOR: De motor snort niet fijn. Klinkt rauw. Wat onregelmatig. Met bijgeluiden.
Sja, wat wil je. In deze auto zit de z.g. THP-afgeleide motor die ook in Peugeot’s en Citroën’s zit. Als je even op Google zoekt, dan kom je alle ellende tegen met dit motor-type. Hoog olieverbruik, waardoor ze stuk lopen als je niet iedere keer bij tanken olie peilt en zo nodig bijvult. Maar ook distributie-kettingen die breken waardoor de motor stuk loopt. Als je een hele goede hebt, met heel goed uitgevoerd onderhoud en alleen snelweg-kilometers, dan kan het meevallen.
SLIPPENDE KOPPELING: Met het rauwe motortje onderweg, opwarmend, om pas bij warme motor serieus gas te kunnen geven, begeven we ons richting autobaan. Met de inmiddels warme motor geven we wat meer gas.
Verbazing alom, want het kan nog steeds gekker dan het al is; de BMW 116i heeft meer de eigenschappen van rijden op een kameel dan rijden in een goed-rijdende BMW 116i .
De koppeling slipt. Normaal is dat niet zo heel vreemd met rijden; je toerental loopt op, de motor loeit harder, maar de toenemende snelheid ‘komt er wat raar achteraan’. Bij deze BMW is er echter sprake van een ‘slim motor-management’, die motor-computer die alles regelt.
Omdat het motortoerental wel opeens toeneemt maar de snelheid van de auto niet, dit gebeurt terwijl het koppelingspedaal niet is ingetrapt, weet deze slimme computer dat er iets mis is. Serieus iets mis is. Daarom neemt de computer van de auto als het ware ‘gas terug’ voor je.
MOTORSTORINGSLAMP
Het grappige effect is dat je bij meer dan half gas geven een auto hebt die wil versnellen, het toerental omhoog schiet, en dan opeens inhoudt alsof je het gas abrupt loslaat, zonder dat je dit doet. Steeds herhalend. O ja, meestal zorgen dit soort zaken voor een brandend storings-lampje, bij deze BMW even niet.
Uitlezen voertuig:
Als het lampje dan niet gaat branden, dan lezen we de auto toch uit op fouten? Ook daar gaat het al weer fout. De auto heeft vreemde waardes m.b.t. de lambda-sondes die wél tot fouten moeten leiden, maar die foutcodes én het brandende motor-storings-lampje blijven uit. Een gekende truc om een auto met fouten die zorgen voor een APK-afkeur, toch door de APK te krijgen. Auto’s vanaf 2006 worden niet verder meer gecontroleerd op uitlaatgassen als het storingslampje niet brandt én er geen P-foutcodes worden geconstateerd met uitlezen. Dit gaat in de nabije toekomst weer veranderen, omdat iedere specialist op dit gebied de software zo kan manipuleren dat het altijd goedkeur is v.w.b. de uitlaatgassen.
Natuurlijk zijn er nog tal van andere fouten aanwezig bij uitlezen, op diverse systemen, waaronder natuurlijk op de modules van Airbags (Airbag – ACSM (Module botsveiligheid)) . Had ik al gezegd dat de auto schade had gehad?
ZINLOSE DICUSSIE:
Als je nog ergens een hekel aan hebt na 35 jaar autovak-ervaring, zoals aan slechte auto’s, schade- import-auto’s zonder onderhouds-boekjes en 'verkopers die anders dan de waarheid ter plaatse staan te verzinnen', dan is het wel de zinloze discussies met die verkopers.
Ik probeer de verkoper in zijn waarde te laten. Hem te laten vluchten in een verhaal dat hij niet wist hoe de auto was. ‘Dat hij echt dacht dat de auto goed was’. Dat deze slechte auto de uitzondering was in zijn voorraad.
Je legt dan alle punten uit aan de verkoper die vraagt, ‘en, hoe is de auto?’ .Vervolgens gaat deze met je in discussie, om je te vertellen waarom de auto wél goed zou zijn.
Als je de schade meldt, het verschil in de wiel-standen, de in uiterste stand uitgelijnde draagarm, het slechte spuitwerk, de veel te dikke laklaag, de ontbrekende afdek-kapjes en zo nog veel meer: Dan komt het verweer: ”Ja, het is ook geen nieuwe auto; iedere auto loopt wel eens een krasje op”. Had ik het over een krasje gehad?
Dan laat je de verkoper naar de motor luisteren, die zo rauw klinkt als een slechte THP-motor maar kan klinken. Het antwoord luidt dan “Ik vind hem best goed klinken”. Als vader van de verkoper dan aan komt lopen en die vraag je hetzelfde, roept die “misschien moet hij wel een olie-beurtje hebben” . Als je ze dan uitlegt dat deze motoren wel vaker geplaagd worden door ellende, dat het één van de slechtste motoren ooit geproduceerd is, een motor die ook in Peugeot’s zitten, dan volgt er een discussie waarin ook dat wordt bestreden.
Hier kan je alles lezen over de basis van dit type motor. Dat ze in 8 types Peugeot, 3 types Citroën, 5 types DS, 2 types BMW waaronder deze en 3 types Mini gemonteerd zijn geweest. Allemaal met dezelfde soort problemen. Problemen zo groot, dat menig garage die geen gezeur met zijn klanten wil of gewoon alleen maar goede auto’s probeert te verkopen, gestopt is met auto’s met dit type motor!