Olie-weging, voor als je net zo vaak olie bij moet vullen als tanken ……

Het is augustus als het sympathieke stel een mooie jong-gebruikte Citroën Berlingo koopt.  Een Berlingo, omdat die zo lekker ruim en praktisch is. Een heerlijke ‘no nonsense’- auto. Zo een auto koop je natuurlijk bij de merk-dealer. Je weet wel, die garages die van de importeur het merk mogen vertegenwoordigen. Met monteurs die speciaal opgeleid werden, voorzien zijn van alle kennis, speciaal merk-gereedschap én natuurlijk de originele onderdelen.  Kost iets meer, maar dan heb je ook wat!

Waar anders  immers zou je die mooie jong-gebruikte auto kopen dan bij de merk-dealer?

De koop:

Als de auto gekocht wordt, vragen de kopers naar allerlei zaken, zoals ook naar het onderhoudsboekje. Die is ‘even niet te vinden’, maar is vast gevonden als de auto afgeleverd gaat worden.  Zoals iedere verkoper betaamt, vertelt deze hoe een goede auto de kopers gekozen hebben. De deal wordt gesloten, de handtekeningen gezet en nu maar een paar nachtjes slapen, tot ze in de nieuwe auto kunnen rijden.

Onderhoudsboekje: 

Ja, dat onderhoudsboekje was er nu wel. Vol met Duitse stempeltjes. Een Citroën Berlingo, nieuw geleverd en daarna een paar jaar in Duitsland bereden. Dit had op zijn minst even verteld mogen worden. Want waren dat niet vaak die auto’s die schade hadden gehad of terug waren gedraaid? Was een import-auto daarom niet ook altijd goedkoper dan een Nederlands geleverd exemplaar?  Zou je daar nog wat van merken als je hem ooit weer verkoopt of inruilt?

 

De eerste kilometers: 

De eerste duizend kilometers gaan niet zonder horten en stoten. Letterlijk trouwens. Al snel na  het kopen van de auto verschijnt er een melding op het dashboard  dat er olie moet worden bijgevuld. Vanzelfsprekend wordt de olie bijgevuld. In de korte periode erna begint de auto ook met regelmaat te schokken  en komen er nog meer foutmeldingen.  De merkdealer vervangt  daarop de bougies en het schokkende rijden lijkt daarmee opgelost.  Lijkt ………….

Internet: 

De kopers zijn toch geschrokken. Zo vlot na de koop olie moeten bijvullen en het schokkende rijden van de auto, alsof deze er ieder moment mee kan stoppen.

Het lezen op het internet brengt geen duidelijk uitsluitsel, maar ze vinden de website van mijn opdrachtgever Auto-Kennis ,die ze benaderen voor advies. De auto wordt in onderzoek genomen en ik mag het onderzoek uitvoeren, in het kader van een garantie-keuring.

De Motor:

De motor van de Berlingo daar kunnen we kort over zijn. Zelfs een leek kan horen dat deze motor zijn beste tijd heeft gehad! Laat staan die speciaal opgeleide monteurs van de merk-dealer die jouw auto als geen ander kennen!

Getuige de kleur van de uitlaat en de geconstateerde storingen gebruikt de motor ook nog eens zoveel olie, dat de bougies iedere 1500 km zo sterk vervuild zijn dat normaal rijden niet meer kan. Ze dienen dan vernieuwd te worden of gereinigd.  Zo koop je natuurlijk niet een auto bij de merkdealer.

Als we er dan toch zijn voor die garantie-keuring ………..

Als we er dan toch zijn, dan kijken we meteen even naar de rest van de auto. Wat dan opvalt is dat, de knipperlichten aan de voorzijde op een verschillende hoogtes zitten in de koplamp. Nadere inspectie leert dat er 1 originele koplamp in de auto zit en 1 imitatie-lamp die ‘made in Taiwan’ blijkt te zijn. Navraag leert dat er direct na levering water in 1 van de koplampen zat en dat de dealer onder garantie een nieuwe gemonteerd had. Ware het wel dat knipperlichten op gelijke hoogte horen te zitten en dat dit APK-afkeur is, net als het lichtbeeld wat meer weg had van 12 kabouters die met hun zaklampje wat vlekjes op een muur schijnen dan op een fatsoenlijk lichtbeeld.

De oplossing van de merkdealer in eerste instantie: 

Gelukkig dat je dan de auto hebt gekocht bij de merkdealer die je auto als geen ander kent. Fijn dan ook dat die de bougies verving toen de auto schokte.

Als je meldt dat de auto wel heel veel olie verbruikt, krijg je het antwoord dat er een z.g. ‘olie-weging’ uitgevoerd gaat worden. In de praktijk betekent dit dat je een paar keer naar de dealer gaat om precies te laten meten hoeveel olie de motor verbruikt op 1000 km rijden. Peugeot & Citroën hebben bedacht ( of afgekeken van VAG, die ook dit soort problemen heeft met sommige motoren bij VW, Audi, Skoda & Seat) dat je auto prima in orde is, als hij minder dan 1 liter op 1000 km gebruikt. Dat betekent wel dat je bij deze Berlingo bijna iedere tankbeurt wel een halve liter olie bij kan vullen!

De boodschap van de merkdealer is gelukkig gunstig! De auto gebruikt maar een halve liter per 1000 km en is dus prima in orde. Als de kopers aangeven dat ze toch wat teleurgesteld zijn in de auto, dat deze een import-auto is, dat ze het olie-verbruik niet verwacht hadden en dat ze de auto het liefst weer terugdoen, biedt de dealer wel een heel laag bedrag terug voor de auto.

Als de auto kort daarop weer gaat stotteren en de dealer beweert dat ze daar mee rond mogen blijven rijden totdat er rode lampen gaan branden en de eigenaren mij opbellen met het hele verhaal, is de maat vol voor mij!

1 Telefoontje: 

Als ik de verkoper aan de lijn heb en hem ‘vraag naar het hoe en wat’, krijg ik een beetje dezelfde antwoorden als de eigenaars van de auto.

Als ik kort verwoord dat men bij de verkoop niet juiste geïnformeerd heeft naar de klanten dat de auto een import-auto is, dat de Vti-motor in het algemeen een verschrikkelijk slechte reputatie heeft en de motor in deze auto in het bijzonder, meldt de verkoper dat ik het wel allemaal heel negatief benader en dat ‘er toch ook heel veel goeds is gebeurd’.

Ik vraag hem of hij bedoelt dat ze een nieuwe lamp gaan monteren die toegezegd werd, nieuwe bougies hebben gemonteerd en een olie-weging hebben uitgevoerd? Hij beaamt dat hij dat bedoelt.

Ik ben er klaar mee. Leg de verkoper kort maar duidelijk uit dat de motor aan het einde van zijn leven is, de voorlichting op alle manieren gefaald heeft bij de verkoop en dat er sprake is van een hele duidelijke  ‘non conformiteit’.  Ik stuur het filmpje met de ratelende motor nog even toe. Als hij meldt dat hij niet technisch onderlegd is, vertel ik hem dat het geratel zo evident is dat je daar ook niet technisch onderlegd voor hoeft te zijn.  En anders ga je maar samen met de werkplaats-chef luisteren!

Om het op te lossen zijn er 2 mogelijkheden.  De chique weg, waarbij de mensen het volledige bedrag terugkrijgen en een andere auto uitzoeken, of de lange weg langs de rechter.

Hulde voor de merkdealer: 

Gelukkig zag het verkoop-team ook in dat er aan de Berlingo geen eer te behalen was en dat een afdoende reparatie/ revisie van de motor veel meer zou gaan kosten dan de koop terug te draaien.

Eind van de zelfde dag werden de berijders gebeld met het goede nieuws!

Moraal van het verhaal: 

Als je een auto gaat kopen met een VTi-motor, maar ook met een THP-  of TSi-motor van bepaalde jaren, laat die dan keuren of laat hem op voorhand staan.

Olie-verbruik VTi motor Citroën en Peugeot
Olie-verbruik VTi motor Citroën en Peugeot

Als  je uitlaat er dan ook nog zo uitziet als hiernaast, dan weet je dat de motor zo veel olie verbruikt dat je uiteindelijk in de problemen komt. In de case van de kopers hierboven is het nog goed afgelopen.  Houd er rekening mee dat dit niet altijd het geval is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *